Sunday, February 22, 2015

Sunday Diaries: A Simple 'Hello'!


Ik liep de metro in, een lieve, oude vrouw nam haar zeeman canvas-tasje die naast haar lag op schoot en keek me glimlachend aan. "Ik ben altijd zo gewend het naast me te laten hangen!" zei ze, toen ik naast haar ging zitten. 
"Ach, normaal heb ik een wat grotere tas voor school, dan doe ik het ook hoor!" We glimlachte allebei beleefd.

Normaal gesproken zou een gesprek met een vreemde daar ophouden. Maar ik was nieuwsgierig.
Deze vrouw had een open blik en waarom zou je geen praatje met elkaar maken? 
Deze vrouw kwam van de kerk. Ze ging weer tevreden en voldaan naar huis, zei ze. 

Deze vrouw had 30 jaar in een gospelkoor gezongen maar die was helaas opgeheven door een tekort aan leden. 
Ze reist naar een ander gedeelte van Rotterdam, waar ze vroeger woonde, om daar naar de kerk te gaan.
Haar man was ook gelovig en ze gingen voor zijn dood altijd trouw samen naar de kerk. 
Ze is erg actief in de kerk en kent daarom ook veel mensen. Ze houdt van de aanspraak nu ze alleen is.

 Dit wist ik in een korte tijd te verzamelen over haar leven. Ik begon haar vervulling van de zondag te begrijpen.

Op Facebook kan je natuurlijk te weten komen wat iedereen doet, maar is er dan daadwerkelijk een uitwisseling van interesse naar elkaar? 
Natuurlijk is het leuk om te zien wat iedereen uitspookt en verre relaties kun je er makkelijk mee onderhouden etc... 
Maar. Er is ook een directe wereld, ook als je alleen bent. Kijk om je heen...
Je ziet zoveel mensen met hun mobieltjes en koptelefoons op, volledig afgesloten van de buitenwereld. 
Het zou hypocriet zijn als ik zou zeggen dat ik dat nooit doe... 
En misschien is het weer een té idealistisch plaatje, maar ik vind het stiekem toch altijd wel gezellig als een oud vrouwtje of meneertje tegen me begint te kletsen. 
Waarom niet? 
A simple 'hello' could lead to a million things. You might change a life...

Voor de vrouw die ik vandaag heb ontmoet is de zondag een dag van saamhorigheid en ze houdt iets in stand wat ze vroeger met haar man deed. Ze voelt zich zo minder alleen. 
Deze vrouw komt zondag half 1 's middags weer thuis met een voldaan gevoel en is klaar voor de nieuwe week die voor de deur staat. 

De voorjaarsvakantie is begonnen dus... eigenlijk kunnen we elke dag een zondag-gevoel geven! 

Dit waren in mijn gedachtes :) 

Liefs, 
Rose-Anne
Two little birds


No comments:

Post a Comment