Tuesday, March 3, 2015

But first... Tea!

Ik hou van koffie en van thee... Ik kan ook vaak niet kiezen wat ik nou eigenlijk wil drinken. 
De laatste weken zijn vooral thee-weken. Dus ik heb me er wat in verdiept en wijd er een blog aan! 

Zwarte thee, groene thee... Even wat weetjes... Ik vond het leuk. 
Er zijn vele soorten en smaken, maar iedere smaak komt voort uit dezelfde theeplant: Camellia Sinensis. 
Als de plant 4 jaar oud is worden de blaadjes geplukt en wordt het thee-proces in gang gezet! 
De bewerking van de geplukte blaadjes bepaalt de theesoort. 
Eerst moet het vocht uit de blaadjes, zodat er 'oxidatie' kan ontstaan -> het broeien van het blad.
Zo krijgen de blaadjes kleur en aroma. De duur van het 'oxidatie-proces' bepaalt het karakter van de thee. 
Zwarte thee... Bekende namen: Engelse Melange, Ceylonthee, Earl Grey, Darjeeling.
Groene thee... Voorbeeld -> Jasmijn thee, hier wordt jasmijnbloesem aan de groene thee toegevoegd. 

Mijn favoriete smaak is: Sencha. Dit is een Japanse groene thee. 
Groene thee is heel goed voor je gezondheid, het verhoogt de kans op goed cholesterol omdat het meewerkt aan het afbreken van vet. Het verbetert je spijsvertering en je wordt er ook nog eens rustig van. 

Een andere favoriet: Dilmah Italian Almond. 
Dit is een Ceylonthee variant, een zwarte thee met een vleugje citrus. 
Deze ceylonthee is dus vermengd met een Italian Almond smaak. 
Ik vind het een hele lekkere 'ronde' smaak hebben met een zoetere nasmaak. 
Wel is het een sterkere thee en brengt het dus meer cafeïne met zich mee. 
Goede vervanging voor als de Nespresso cupjes op zijn! 

Nu zijn er een aantal kruiden die zich 'voordoen' als thee. 
Rooibos, kamille, zoethout, muntthee, brandnetel. 
Deze warme drank is dus eigenlijk een kruidenthee, omdat het niet wordt gemaakt van de bladeren van een theeplant! Ja, verschil moet er zijn!
Des al niet te min, lekkere smaken natuurlijk en iedere kruiden heeft weer zijn eigen werking! 

Ik ga weer een kopje zetten! Fijne week ♡

Liefs,
Rose-Anne
Two Little Birds 

No comments:

Post a Comment